Producenci
Promocje
Najazd kablowy 2 kanałowy NK-2
Najazd kablowy 2 kanałowy NK-2

125,00 zł

Cena regularna: 155,00 zł

szt.

Progi zwalniające. Gdzie i dlaczego są umieszczane.

Progi zwalniające. Gdzie i dlaczego są umieszczane. Progi zwalniające. Gdzie i dlaczego są umieszczane.

Nazywany “śpiącym policjantem” próg zwalniający budzi mieszane emocje wśród kierowców, bo po pierwsze - trzeba zwolnić, po drugie - gdy się zagapimy i nie zauważymy progu, czeka nas nieprzyjemny wstrząs, który może skończyć się źle dla misy olejowej, zderzaka lub zawieszenia naszego samochodu. Warto jednak pamiętać, że progi zwalniające, czy też progi podrzutowe to urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, które pełnią bardzo ważną funkcję - zmuszają kierowców do zmniejszenia prędkości w miejscach o podwyższonym ruchu pieszych lub o wysokim ryzyku wtargnięcia pieszych na jezdnię tj. drogi obok szkół, domów mieszkalnych czy też przejścia dla pieszych bez świateł. Próg zwalniający - przepisy.

Progi zwalniające mają za zadanie “uspokoić ruch”, czyli wymusić na kierowcach zmniejszenie prędkości i ostrożniejszą jazdę. To, gdzie i w jaki sposób można umieścić próg zwalniający jest regulowane przepisami, które znajdują się w Załączniku nr 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.

Gdzie można zamontować próg zwalniający?

Zgodnie z przepisami próg zwalniający może być umieszczony jedynie na drogach w terenie zabudowanym tj. drogi lokalne, drogi dojazdowe i w wyjątkowych sytuacjach na drogach zbiorczych. Progów zwalniających nie można montować na drogach krajowych, wojewódzkich, drogach ekspresowych, drogach głównych i ruchu przyspieszonego, drogach po których porusza się komunikacja miejska, a także na trasach wyjazdowych służb ratunkowych.

Przepisy regulują również położenie i w wymiary progów zwalniających. Zgodnie z nimi próg powinien mieć maksymalnie 10 cm wysokości i znajdować się:

  • w odległości do 60 metrów od linii zatrzymania przy znaku zatrzymania B-20 lub B- 32,
  • nie dalej niż 60 metrów od miejsca wymagającego zmniejszenie prędkości np. skrzyżowanie z promieniem skrętu 70°
  • nie dalej niż 40 metrów od końcowego punktu łuku drogi o promieniu 25 m oraz kącie zwrotu większym od 70°
  • nie bliżej niż:
  • 40 metrów od skrzyżowania
  • 30 metrów od przejść dla pieszych (poza progowymi przejściami dla pieszych)
  • 25 metrów od najbliższej części wiaduktu lub infrastruktury nośnej
  • 20 metrów od końca łuku drogi o promieniu mniejszym niż 50 m
  • 20 metrów za i przed przejazdem kolejowym (15 m dla tramwajów)

Warto pamiętać, że próg zwalniający to rozwiązanie, które stosuje się w ostateczności, gdy wszystkie inne metody zawiodły lub nie mogą być zastosowane w danym miejscu.

Czy próg zwalniający musi być oznakowany?

Progi zwalniające nie zawsze muszą być oznakowane znakami ostrzegawczymi. Nie ma takiej konieczności, gdy próg znajduje się w strefie zamieszkania lub strefie ograniczenia prędkości. Zazwyczaj, jednak przed progiem znajduje się znak ostrzegawczy A-11a, który ostrzega przed progiem, znak B-33 ograniczający prędkość oraz tabliczka T-1, która informuje o odległości od znaku do progu.

Czy próg zwalniający “odwołuje” ograniczenie prędkości?

Po przejechaniu progu zwalniającego nadal obowiązuje nas ograniczenie prędkości wynikające z umieszczonych przed progiem znaków. Co więcej, powinniśmy zachować prędkość, która umożliwiła nam łagodny przejazd przez próg, gdyż taka jest główna funkcja progu - mamy zwolnić, a nie przyspieszyć po jego przejechaniu.

Próg zwalniający czy podrzutowy?

Progi zwalniające stosuje się na drogach publicznych, na drogach prywatnych można zastosować progi podrzutowe. Próg podrzutowy zazwyczaj stosuje się na terenach osiedli i na parkingach.

Próg zwalniający - gdzie zgłosić i jak złożyć wniosek o ich zamontowanie?

Nadmierna prędkość wśród kierowców jest bardzo częstą przyczyną wypadków, w których giną piesi. Jest to prawdziwa zmora dla pieszych, a także mieszkańców osiedli i mniejszych miejscowości, którzy szukają sposobów na walkę z piratami drogowymi.

Rozwiązaniem jest próg zwalniający lub próg podrzutowy. Próg zwalniający montuje zarządca danej drogi, stąd jeśli zależy nam, aby na naszej ulicy lub drodze obok domu znalazły się progi zwalniające, taką prośbę w formie wniosku należy zgłosić właśnie do zarządcy, czyli gminy, urzędu miasta, starosty, bądź spółdzielni lub prywatnego właściciela np. w przypadku osiedli.

Wiek o próg zwalniający może złożyć osoba prywatna, bądź kilka osób w formie zbiorowego wniosku. W tej kwestii nie ma ograniczeń - zarządca drogi powinien rozpatrzyć każdy wniosek. Przed wysłaniem wniosku najlepiej bezpośrednio lub telefonicznie skontaktować się z zarządcą drogi bądź organem zarządzającym.

Ile kosztuje próg zwalniający?

Ceny progów zwalniających zaczynają się już od 300 zł za cały próg oraz od 50 zł za jego poszczególne komponenty.

Próg zwalniający to nie zawsze próg…

To, co wygląda na próg zwalniający, nie zawsze musi nim być. Bardzo często kierowcy mylą progi zwalniające z najazdami kablowymi, które są stosowane do zabezpieczania przewodów i kabli, które są prowadzone przez jezdnię, podjazd lub parking.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium